Ett vanligt retoriskt grepp av religiösa i diskussionen kring människans värde, hennes natur och ursprung, är att den naturalistiska synen på människan som en av många grenar på det stora evolutionsträdet, är fel för att den är reduktionistisk och materialistisk. Människan, säger de, reduceras till blott DNA, och då förlorar hon sitt värde i egenskap av guds besjälade avbild.
Så varför är det så att just kristna är de som har den mest darwinistiska inställningen till mänskligt liv? Allt handlar nämligen om DNA för en kristen – definitionen av en människa är mänskligt DNA, ingenting annat. Tankegången går så här; det mänskliga livet, eller rättare sagt människan, börjar vid befruktningen. När spermie möter ägg så uppstår en person med samma värde som du och jag! 23 kromosompar är allt som krävs, och konsekvensen av den synen för en riktig människa, en person med en livshistoria, med en framtid, en identitet och en existens, är katastrofala! Om livets mening var att endast replikera DNA, att överleva och fortplanta sig, då står de kristna på barrikaderna för de självreplikerande molekylernas skull. Den mänskliga existensen, livet, betyder ingenting – för en ny avkomma har blivit till och då måste allt annat vikas åt sidan! Allt handlar om överlevnad och fortplantning för de kristna!
Det är en ovärdig, omänsklig och oempatisk människosyn. Det är en matematisk och färgblind moral de har, och de vill att den ska gälla för andra än dem själva. Ta det här exemplet som susade runt i bloggosfären för en tid sedan; en 11-årig rumänsk flicka blev våldtagen av en släkting, och blev gravid. Men hon nekades abort pga att graviditeten hade passerat vecka 14! En medicinskt-etiskt nämnd fann ingen anledning att göra ett undantag och chefen för förlossningskliniken kunde rapportera att “havandeskapet fortskrider naturligt och att det inte bör avbrytas.”
En elvaårig flicka, som blivit våldtagen. Kristen etik säger att hon ska tvingas föda. Det är så satans ruttet. Etik värdigt en robot; skydda DNA till varje pris!
Självklart finns det religiösa automatoner också här i vårt land som vill tvinga elvaåringen att föda; den här bloggen, med det passande namnet my enemy, beskriver det som ett val mellan “två onda ting” och att det minst onda är att fostret ska bli en människa. Trots all den överjävliga förnedring det innebär, trots den fysiska och psykiska smärtan, trots skammen, oförtjänt men säkerligen känd, trots den mycket reella dödsrisken vid förlossningen. Trots allt vill de belöna våldtäktsmannen genom att säkra hans avkomma!
Fy fan, säger jag. De här människorna finns i vårt land också, och de vill stjäla kvinnans rätt till sin kropp och rätt att bestämma över sin egen reproduktion!
Därför är det med GLÄDJE jag kan tillägga att rumänska regeringen har beviljat flickan abort, trots protester från 20 kristna grupper!
Det tycker jag är värt en applåd!
Ovanstående är en fullständig representation av en människa enligt den fundamentalistiska abortmotståndaren. Säg att det här ligger som en mikroskopisk liten prick i en glasskål i ett laboratorium, och laboratoriet står i lågor – då är det brandmännens uppgift att gå in med risk för sitt eget liv och rädda den lilla pricken, enligt övernaturlig kristen logik. Om det ligger tio sådana i en skål, och en kristen bloggare sitter fast i en annan del av byggnaden, och räddningstjänsten bara kan avvara en rökdykare, då får den kristna bloggaren fara åt helvete himmelen!



Jag instämmer i applåden och vill även ge en applåd till textförfattaren. Knivskarp, Fyranettnnoll!
av: Joshua_Tree den juli 13, 2008
, kl. 7:16 f m
Kul att du regerade på det jag skrev. Jag vill bara kommentera ett par saker.
Du skriver “Allt handlar nämligen om DNA för en kristen – definitionen av en människa är mänskligt DNA, ingenting annat”, vilket är en halmgubbe. Ingen kristen jag känner till skulle säga att definitionen av en människa är mänskligt DNA. En människa är såklart mer än hennes DNA. Du blandar ihop vad en människa är (och vad som ger henne sitt värde) med hur en människa (en mänsklig entitet/varelse) kan kännas igen. Det är två helt olika saker.
Vidare så har du inte vederlagt min poäng, att OM ett foster är en (fullvärdig) människa, då är det moraliskt värre att döda den människan än att låta en annan människa föda, om än under tragiska och traumatiska omständigheter. Om det INTE är en (ofödd) människa vi pratar om, utan något annat, då håller jag med dig i sak (vad gäller abort).
Du nämner också “den mycket reella dödsrisken vid förlossningen”. Jag vill förtydliga att om en mycket reell dödsrisk föreligger, då blir situationen annorlunda och också jag menar att man då kan motivera att döda fostret (trots att det är en människa). Jag har dock inte sett eller hört något som ger mig skäl att anta att dödsrisken i det här fallet är större än vid en normal graviditet (upplys mig gärna!).
Att mitt resonemang (eller något annat pro-life-resonemang) skulle handla om att vilja “belöna våldtäktsmannen genom att säkra hans avkomma” inte sant. Du vinner säkert ett par retoriska poäng genom att påstå det, men faktum är att mitt resonemang helt och hållet ignorerar våldtäktsmannen. Det har överhuvudtaget inte med honom att göra.
Förresten, kan du förklara lite mer vad du menar med “en riktig människa”?
av: myenemy den juli 13, 2008
, kl. 10:58 f m
Tack Josh!
av: 4n1n0 den juli 13, 2008
, kl. 1:12 e m
my enemy:
Den typiske religiöse abortmotståndaren tillskriver ett fullt människovärde till ett embryo. Allt som finns i ett embryo är ett genetiskt maskineri som, om det får köra sitt program, kommer att växa och utvecklas och kanske bli en person. Det minsta kravet för att mänskligt liv ska få klassas som en *människa* enligt er är den rätta genetiska uppsättningen. Sen må ni tro på andar eller själar, men så länge ni inte kan bevisa existensen av andar/själar så har det ingen relevans i debatten. Återstår då mänskligt DNA (i form av ett embryo osv), och du tillskriver detta fullt människovärde.
Och det är absurt.
Det är en konsekvent hållning, men det är det enda goda man kan säga om det. Eller menar du att du skulle rädda en “handfull” blastocyster istället för att rädda en levande person? Om du har en flickvän/fästmö/fru och det satt en liten sensor i hennes kropp som rapporterade varje gång ett embryo inte fäste i livmoderväggen, skulle ni då sörja denna “människas” död, tända ljus och ge den ett namn, och prata om vilka drömmar ni hade för er sons eller dotters liv? Nej, det skulle ni inte. Jag tror den (pliktskyldiga) sorgetiden skulle komma och gå rätt fort, särskilt när sensorn har blinkat till ett tiotal gånger.
Vad är en riktig människa? En människa är en process. Den startar inte vid konceptionen. Den startar eller stoppar med varje spermie och varje ägg, och de är i sin tur integrerade i två gigantiska system, som i sig är varsin ändpunkt på en ännu större process som pågått i miljarder år. Men en *person* är en del av denna process som vi ger ett särskilt erkännande, ungefär som vi erkänner nationer och folkslag. Vi ger en person rättigheter, men rättigheterna finns inte där ute i kosmos – de finns i våra nervsystem och i vår kultur, och de är öppna för debatt.
En riktig människa utvecklas hela livet. Hjärnan är inte färdig förrän i 25-årsåldern. Personligheten blir aldrig klar. Det är personer som har minnen, drömmar, förhoppningar, känslor, tankar, och mening i andra människors liv. Det är dem det handlar om. Märkligt att man ska behöva klargöra det för en annan människa….!
En kvinnas avsikt med denna process som sker i hennes egen kropp, är det enda som har betydelse. Det är hennes kropp!
HANDS OFF.
Det föreligger ALLTID en dödsrisk vid varje förlossning. I det här fallet skulle flickan vara 11/12 år, och det är väldigt ungt. Det ökar riskerna.
Det är en retorisk poäng att säga att våldtäktsmannen belönas om man säkrar hans avkomma, men det är också effekten av att neka flickan/kvinnan abort. Likaledes är det retorik när ni talar om att inte “straffa” “oskyldiga” foster. Koncepten skuld och oskuld är helt meningslösa när man talar om ett foster.
av: 4n1n0 den juli 13, 2008
, kl. 3:07 e m
Resonemanget du för fram i första stycket fungerar inte. Att ett embryo har människovärde är inte ekvivalent med att mänskligt DNA har människovärde. Det mänskliga DNA:t är en del av organismen som har människovärde, men DNA:t *är* inte organismen.
I vilket fall som helst så har du inte förnekat min huvudsakliga poäng (OM embryot är en fullvärdig människa så är det fel att döda det), utan du har istället förnekat att ett embryo är en fullvärdig människa eftersom att det, enligt dig, inte är en “person” (dvs det besitter inte vissa mentala egenskaper). Och utifrån det har du förfasat dig över mina och mina gelikars hemska åsikter, slängt fram ett par halmgubbar som stöd och plockat några retoriska poäng. Underhållande? Definitivt. Givande? Inte lika säkert.
Eftersom att vi knappast kommer att övertyga varandra så tackar jag för mig och hoppas att eventuella läsare själva väger argumenten fram och tillbaka på ett rationellt sätt. Jag hoppas också att eventuella läsare förmår se igenom vissa av känsloargumenten som framförts.
Ha det bra!
Andreas
av: myenemy den juli 13, 2008
, kl. 5:39 e m
my enemy:
Jag förnekar att organismen har ett fullt människovärde om den befinner sig i mammas mage och om kvinnan inte avser att föda det. Hennes vilja för sitt liv har långt mycket större betydelse än embryot, fostret eller det ofödda barnet.
Det är inte rimligt att en så stark känsla som fysisk attraktion, förförelse och förälskelse ska leda till ett liv av barnavel, OM man inte väljer det själv i samtycke (både vad gäller sexuella handlingar och fortplantning!). Självklart saknas samtycke fullständigt i en våldtäkt, och det är bara utifrån en empatisk, humanistisk moral som man ser hur självklart det är att en kvinna ska få göra abort då. Konsekvenserna av teistisk moral är helt enkelt loco.
Det tror jag att de flesta människor känner. För man kan inte tala om moral utan att inkludera våra känslor.
Gå i frid.
av: 4n1n0 den juli 13, 2008
, kl. 6:15 e m
Det fullständiga människoförakt som myenemy och andra som vill tvinga ett barn att föda innan hennes kropp är redo för det och skiter fullständigt i vilka fysiska och psykiska irreparabla skador det ger henne gör mig illamående. Det är hennes kropp. Inte allmän egendom.
Stående ovationer för ditt klockrena inlägg Anino! “Belöna våldtäktsmannen genom att säkra hans avkomma”, kunde inte ha uttryckt det bättre själv!
av: Ninde den juli 14, 2008
, kl. 11:24 f m
Vi har inte dödsstraff i sverige, varför då tillåta att oskyldiga barn dödas för en mans brott?
av: Nineve den juli 14, 2008
, kl. 2:43 e m
Tack Ninde.
av: 4n1n0 den juli 14, 2008
, kl. 9:26 e m
Nineve, har du hittat hit! Jaha, så du är också mot abort vid våldtäkt och incest. Varför är jag inte förvånad?
Det går inte straffa någon som inte finns.
av: 4n1n0 den juli 14, 2008
, kl. 9:33 e m
Nineve: Det enda oskyldiga barn som förekommer i detta inlägg, är det 11åriga barn som blev våldtaget. Det andra är ett embryo eller ett foster.
av: Ninde den juli 15, 2008
, kl. 9:14 f m
Är de inte några som finns finns heller inget behov av abort, att ta bort någon.
av: Nineve den juli 15, 2008
, kl. 10:50 f m
Abort betyder avbryta. Man avbryter en utveckling som annars skulle leda till att en människa växer fram. Man tar inte bort en människa, man avbryter dess framväxt.
Men jag tror inte du vill förstå. I din tvärtomvärld är det ju ett livets mirakel när ett barn blir våldtaget, tvingas bära svinets avkomma i 9 månader och sedan gå igenom en förlossning, som är så plågsam. Hur du kan du vara så blind?
Om du inte vaknar upp så hoppas jag att du aldrig får uppfostra några barn. Dina åsikter och tankar är ett rostigt rakblad för en kvinnas innersta.
av: 4n1n0 den juli 15, 2008
, kl. 8:56 e m
Otroligt. Först att tvinga 11-åringen att föda och sedan påtvinga barnet det psykiska lidandet av att veta att sin mamma är 11 år när hon blev havande och funderingarna börjar komma med åldern, om barnet någonsin för reda på vem hans eller hennes far är och på vilket sätt det gick till. Verkligheten är värre än fiction.
av: Johanna den juli 25, 2008
, kl. 11:15 f m
Självklart ska den gravida kvinnans lidande väga tyngre mot ett högst tvivelaktigt lidande och medvetande hos ett ej färdigutvecklat foster.
Den som påstår motsatsen får själv gärna redogöra för sin egen upplevelse i livmodern innan sin födelse. Rör inte aborträtten- världen flödar sen länge över av oönskade barn!
av: Ozjeppe den september 11, 2008
, kl. 12:43 e m
Jag är aningen sen med min kommentar, men jag tycker du har en stor poäng i vad du skriver. Som kristen reagerar jag starkt över hur dessa religiösa fariséer menar sig ha bibliskt stöd över att i Guds namn begå våldtäkt mot kvinna. För det är precis vad de gör.
“Kristen etik säger att hon ska tvingas föda”.
Inte enligt min syn på kristen etik! Denna syn gör Jesus själv till en våldtäckare! “Kristna abortmotståndarna dyrkar materia”, säger du. Jag skulle vilja säga: kristna abortmotståndare dyrkar en extrem tolkning av religiösa bud.
Det har ingenting att göra med omsorg om medmänniskan, utan endast om omsorg om en extrem religiös tolkning.
Men det är enligt bibeln kärleken som är lagens uppfyllelse, inte den orubbliga troheten till en princip. Kärleken till vem? Ett foster som inte ens kan tänka eller är medveten om sin existens, eller om en kvinna som har blivit kränkt och blir kränkt igen? Jag vill bara spy åt religiösa fariséer.
Även om du skriver ur en ateistisk utgångspunkt så vill jag säga att du har en stark poäng i din artikel. Om man drar de religiösa fariseernas argument bara ett litet snäpp längre så är en kvinna en mördare om hon försöker försvara sig mot våldtäkt, ty hon gör sig ju då skyldig till indirekt abort! Eller varför ska vi alls hålla sex inom äktenskapet? Det innebär ju många indirekta aborter av liv som annars hade blivit till…
Överhuvudtaget att någon anser sig ha rätt att bestämma över kvinnors rätt och liv på detta sätt är skrämmande.
av: Greger Rutgerson den december 20, 2008
, kl. 1:59 f m